menu
:: strona główna
:: studia & architektura
:: beczkowo
:: podróże & galeria
:: o mnie
:: kontakt

SIRIA 2008 The Barrel Survival Expedition

Mamy 6 lipca, do wyprawy pozostały dwa miesi±ce i cztery dni, zamieszczam plan, który niebawem będzie możliwy również do pobrania w wersji .doc

Dzień I

10.10.2008

Przejazd do Berlina poci±g relacji Kraków – Kostrzyn nad Odr±, po przekroczeniu granicy kontynuacja trasy do Berlina. Wylot do Stambułu po 22.40, pocz±tek odprawy o 20.30. W Stambule l±dujemy planowo o godzinie 2.30 w nocy

Dzień II – Stambuł

11.10.2008 Czas na zwiedzanie miasta faktycznie od 3.30 w nocy do 16.00/17.00, w tym czasie możliwość obejrzenia Hagia Sofia, ok. 18.00 autobus do Antakii (Antiochia Syryjska)

Dzień III – Antakya (Antiochia Syryjska)

12.10.2008

Przyjazd w godzinach porannych, muzeum archeologiczne z jednymi z najwspanialszych mozaik z okresu rzymskiego, skalny ko¶ściół/jaskinia ś¶w. Piotra, miejsca zwi±zane m.in. ze ś¶w. Szymonem Słupnikiem, bizantyńska cytadela, rzymskie mury obronne. W Antiochii nauczali ¶święty Piotr Apostoł i ś¶więty Barnaba, a około roku 50 miasto było punktem wyj¶ścia dla podróży misyjnych ś¶więtego Pawła Apostoła. W miarę rozwoju hierarchii koś¶cielnej biskupi Antiochii szybko stali się metropolitami, a następnie patriarchami, rz±dz±cymi koś¶ciołem całej Azji (później ich władza została terytorialnie ograniczona). Dzisiejsza turecka Antakya nie ma nic wspólnego ze starożytn± Antiochi± - poza niewielk± społeczności± chrześ¶cijan. Zajmuje tylko drobny fragment starożytnego miasta, którego większa czę¶ść spoczywa pod osadami rzecznymi. Oprócz tego miasta na terenie tym istnieje jeszcze kilka wsi. Wieczorem tego samego dnia spróbujemy wyruszyć do Aleppo (Haleb) granicę przekroczymy w Cilvegözü –- Bab al – Hawa. Do Haleb dotrzemy wcześ¶nie rano czwartego dnia, lub jeś¶li zdecydujemy się na nocleg w Antakii około południa czwartego dnia.

Dzień IV – Aleppo (Haleb)

13.10.2008

Ten dzień w całoś¶ci przeznaczymy na zwiedzanie miasta. Jest to jedno z większych centrów handlowych Bliskiego Wschodu. O¶środek nauki i kultury - uniwersytet, muzułmańska szkoła teologiczna. Liczne s± tutaj zabytki architektury, głównie kultury arabskiej - cytadela Kalat Halab, medresa al-Halawija z XII wieku, meczet Omajjadów z VIII-XI wieku, karawanseraje, łaźnie tureckie. Do osobliwo¶ści należy wielki bazar (suk). Niepowtarzalnym jest również nagromadzenie koś¶ciołów chrześ¶cijańskich. W okresie panowania Rzymu doszło do chrystianizacji Aleppo i okolic. Pierwszym misjonarzem tych terenów był apostoł Szymon. Po okresie prze¶śladowań od I do III wieku nast±pił błyskawiczny rozwój Ko¶ścioła na tych terenach - pod koniec IV wieku miasto było już chrze¶ścijańskie, powstała tu jedna z pierwszych stolic biskupich. Od IV do VI wieku w okolicach Aleppo powstało około dwóch tysięcy koś¶ciołów i klasztorów. W samym mieś¶cie cesarzowa Helena ufundowała wielk± bazylikę ś¶więtej Barbary ("Wielki Koś¶ciół"), istniej±c± do dzi¶ś. Wiele miejsc kultu uległo zniszczeniu już w napadach Persów, którzy w 540 spalili nawet znaczn± częś¶ć miasta. Około 10% mieszkańców miasta stanowi± chrześ¶cijanie, podzieleni na wiele denominacji. Aleppo jest siedzib± dziewięciu biskupów: prawosławnego, ormiańskiego, jakobickiego, melchickiego, ormiańsko-katolickiego, jakobicko-katolickiego, maronickiego, chaldejskiego i łacińskiego. Działaj± również dwa zbory protestanckie: ormiański i arabski. W Aleppo jest czynnych 36 ko¶ściołów, cerkwi i zborów oraz 17 kaplic i 36 klasztorów. Władze duchowne różnych denominacji współdziałaj± ze sob± - istnieje rada ekumeniczna, zbieraj±ca się co tydzień. Nocujemy w mie¶ście, udało się znaleźć namiary na kilka naprawdę tanich „hoteli” w przyzwoitym miejscu jeste¶śmy w stanie przenocować za 4 USD

Dzień V – Okolice Aleppo (Haleb)

14.10.2008

Ten dzień w założeniu przeznaczamy na obejrzenie dwóch fenomenalnych zabytków przede wszystkim Bazyliki ś¶w. Szymona Słupnika w Qala at – Samaan oraz ¶świ±tyni w Ain – Dara. Resztę dnia przeznaczamy na integrację z miastem i ewentualne dokończenie zwiedzania. Następnego dnia wcze¶śnie rano wyruszamy w dalsz± drogę przez Hamę do Homs, gdzie dotrzemy najpewniej popołudniu.

Dzień VI – Homs

15.10.2008

Po załatwieniu noclegu rozpoczniemy zwiedzanie miasta i tzw. integrację.

Dzień VII – Crac de Chevaliers

16.10.2008

Rano pojedziemy w stronę Tartus, mniej więcej w połowie drogi znajduje się najwspanialszy z pokrzyżowych zamków, wybudowany przez Joannitów Crac de Chevaliers, o ile starczy nam czasu pojedziemy dalej do Tartus (miasto z wysp± o fenomenalnej zabudowie) i stamt±d wrócimy do Homs. Następnego dnia (ósmego) wybierzemy się do Palmiry.

Dzień VIII i IX – Palmyra

17.10.2008 - 18.10.2008

Homs opuś¶cimy wcześnie rano, po 3 godzinach jazdy autobusem dotrzemy do Palmyry, w Palmyrze z racji mnóstwa zabytków i przede wszystkim fantastycznych ruin spędzimy 2 dni. Do Damaszku wyruszymy dziesi±tego dnia rano.

Dzień X – Damaszek

19.10.2008

Do Damaszku wyruszymy z Palmyry najwcze¶śniej jak to będzie możliwe, po około 3 godzinach powinniśmy dotrzeć do centrum Damaszku. W stolicy Syrii spędzimy 3 dni, dokładny plan tego co zobaczyć ustalimy póĽźniej (czekamy na angielsko –- języczny przewodnik)

Dzień XII – Maalula

21.10.2008

Do Maaluli wyruszamy rano dwunastego dnia, busem b±dĽź taksówk± to około 1godziny drogi. Jest to wioska, któr± z czystym sumieniem można okreś¶lić jako malownicz±. Jedna z trzech wiosek na ś¶wiecie, gdzie mówi się po aramejsku. Nad wiosk± przytulon± do skały góruje Konwent ś¶w.Tekli z cudownym źĽródełkiem. Wychodz±c z klasztoru i kieruj±c się na prawo, dochodzi się do najbardziej niezwykłej osobliwo¶ści przyrodniczej Syrii - wyżłobionego przez wodę, krętego, w±skiego w±wozu wij±cego się na długoś¶ci prawie jednego kilometra. Po wyjś¶ciu z w±wozu z drugiej strony, kieruj±c się na lewo, dochodzi się do klasztoru św.Sergiusza. Obecnie jest w remoncie, ale usłużny mnich otwiera go zainteresowanym. W ¶rodku na honorowym miejscu s± dwie ikony podarowane klasztorowi przez gen. Andersa. Id±c dalej w dół od klasztoru, dochodzi się do drogi, któr± wracaj±c do wioski, mija się interesuj±ce formy skalne i grotę z przystawion± do niej dług± drabin±. Po powrocie kontynuujemy pobyt w Damaszku b±dĽź póĽźnym wieczorem wyruszamy do Bosry

Dzień XIII – Bosra

22.10.2008

Wcześ¶nie rano wyruszamy z dworca południowego autobusem do Der'a (2 godz.), tam szybka przesiadka na dworcu i autobusem do Bosry (1 godz.). Miasto założone zostało przez Nabatejczyków rozkwitło za czasów panowania Rzymian, którzy zdobyli je w 106. Było stolic± rzymskiej prowincji Arabia. W okresie wczesnego chrześcijaństwa miejscowoś¶ć była stolic± biskupstwa, a późĽniej także siedzib± metropolity. Po przejś¶ciu pod władzę islamu Bosra pełniła funkcję centrum administracyjnego i była ważnym punktem postojowym na trasie karawan z Damaszku do Mekki. Najważniejsze zabytki Bosry pochodz± zarówno z okresu rzymskiego, jak i chrze¶ścijańskiego oraz islamskiego. Jest tu znakomicie zachowany teatr rzymski z II wieku n.e. przeznaczony dla 15 tysięcy widzów. Za czasów Omajjadów i Abbasydów teatr został otoczony umocnieniami, a później za Fatymidów w XI w. został zamieniony w twierdzę. Na północ od twierdzy jest miasto wzniesione na i wokół fragmentów dawnych rzymskich budowli. Podstawowy budulec to czarne bloki bazaltowe. Podstawowe zabytki to bramy, cztery kolumny korynckie, stanowi±ce pozostałość nimfeum i rzymskie łaźnie. Z czasów chrze¶ścijaństwa zachowały się pozostało¶ści katedry i bazyliki nazywanej "ko¶ściołem Bahiry". Bahira był nestoriańskim chrze¶ścijańskim mnichem, który spotkał proroka Mahometa, gdy ten miał 12 lat i przepowiedział jego przyszłoś¶ć. Jest tu także XII-wieczny meczet Omara czynny do chwili obecnej. W Bosrze przenocujemy, b±dĽź wrócimy nocnym autobusem do Damaszku, istnieje też możliwoś¶ć przejazdu z Bosry na Wzgórza Golan, ale z najnowszych informacji wynika, że dostanie się tam jest praktycznie nieprawdopodobne. Tak czy inaczej czternastego dnia rano wyruszymy z Damaszku do Istambułu.

Dzień XIV – powrót Damaszek – Istambuł (36 – 48 godzin jazdy)

23.10.2008

Z Damaszku wyruszymy albo póĽźnym wieczorem trzynastego dnia (22.10) albo wczesnym ranem dnia czternastego (23.10). Do Istambułu powinniśmy dotrzeć szesnastego dnia przed południem (25.10). Wylatujemy w nocy z siedemnastego na osiemnasty dzień tj. dokładnie z 26tego na 27my. Odprawa rozpoczyna się o 1.30 w nocy. Rezerwę powinniś¶my zachować wystarczaj±co duż±, aby pewne było że zd±żymy na samolot. Do Bazylei przylatujemy o 5.30 rano 27mego wrześ¶nia, stamt±d wyruszamy poci±giem do Zgorzelca.